Reis naar Afrika
Ingediend op donderdag 24 maart 2011 om 20:08 uur door Elmar Otter
Nu gaan we weer aan een nieuw hoofdstuk beginnen,samen op pad ,eerst twee maanden op stap in Zuid-Afrika, daarna deel drie.

Woensdagmorgen hebben we de auto gehaald, en meteen moesten we door Johannesburg rijden, met een vreemde auto,en het stuur aan de rechterkant , schakelen met de andere hand.

Linksrijdend had ik al vaak gedaan in Groot-Brittannië en Ierland ,maar dan met mijn eigen auto. Met de Tom-Tom aan, is het al een stuk makkelijker, eigenlijk valt het allemaal wel mee.

Overigens, er zijn meer dingen anders, de regenboog heeft de kleuren hier in spiegelbeeld de sterren zijn anders, en die herken je ook in spiegelbeeld.

De wassende maan en afnemende maan, gaan ook in spiegelbeeld ,we keken er met verbazing na.
We hadden besloten om een dag langer in Johannesburg te blijven, om goed uitgerust te beginnen. Tijd zat eigenlijk, we gingen terug naar het gebied waar we vandaan kwamen, naar Graskop, over de panorama-route ,waar je een geweldige natuur tegen komt,schitterende uitzichten: de drie rondawels, natuurlijke toppen van bergen, die lijken op de hutten waar de mensen in wonen ,de Blijderivier Canyon,God’s Window en veel watervallen.

De eerste nachten sliepen we in lodges ,lekker luxe, maar ook wel een lekker begin. De dag erop ,18 maart zijn we via de plaats Piet Retief naar Swaziland gegaan. Piet Retief is een plaats waar de mensen niet van blanken houden, een gespannen sfeer hing daar,de werkgevers zijn blank,verder weet ik ook niet waarom het daar zo gaat,wel dat ik daar niet wilde blijven.

Dus geďmmigreerd naar Swaziland, over de grens kregen we een verrassing, onverharde en haast onbegaanbare wegen, 20 km lang met een nieuwe auto, door de bagger, lekker hoor.
Maar daarna ging het goed, maar de tegenstelling met Z.A is groot.

Echt weer een land waar de mensen in armoede leven, met een decadente koning,die elk jaar een nieuwe echtgenote erbij neemt ,en een privé vliegtuig heeft.

Maar toch zijn de mensen vriendelijk en lachen veel,een andere stam dan de Zulu’s, dat is duidelijk te zien aan de bouw van de mensen. Ze zijn kleiner en hebben een gedrongen postuur. We zijn er een dag geweest. Toen op weg naar St Lucia,het eerste deel ging goed, maar toen we de eerste wegopbreking kregen, was het gedaan met de pret,na 6 opbrekingen waren we nog geen 90 km opgeschoten in meer dan 2 uur in de warme zon.

Om vier uur vonden we het wel goed, moe van het reizen zijn we naar een lodge gereden ,die meer op een hotel leek, maar goed we waren het zat,dus hebben we daar overnacht.

Nu zitten we in St Lucia, waar veel te doen is, het is wel commercieel,maar alles is hier bij de hand, de Indische Oceaan met rondvaarten op jacht naar grote vissen ,en het Hluhluwe ( spreek uit Slioeslioewee ) Imfolozi Park met veel witte neushoorns ,maar ook veel andere prachtige wilde dieren. We blijven hier 4 dagen en hebben een eenvoudige chalet gehuurd. We kunnen nu zelf weer koken. Voor de chalet staan advocadobomen, soms valt er een uit een boom,zelfs een met een harde knal op onze huurauto. Ik heb de auto toen maar op een veiliger plek gezet.
De wetlanden van St. Lucia staan op het erfgoed van de Unesco,het is het verlengde van het Hluhluwe park,een prachtig stuk natuur,met savannes en moeras
Overal waar we komen is het rustig,we zitten n.l. buiten het toeristenseizoen.

Wel zien we weer andere dieren, zoals een warthog,een soort wild varken,een mongoo,zelfs bij ons bij de lodge, en meerkatten of een vervet aap.
Hier zijn de mensen erg vriendelijk en behulpzaam,de drogist sprak ons aan in het Nederlands,hij volgt de Nederlandse politiek op de voet ,en vertelde dat de kroonprins nu in Kaapstad is.