Onze reis door Zuid- Oost Azië.
Ingediend op woensdag 17 oktober 2012 om 18:27 uur door Henk Otter
Donderdagmorgen 4 oktober vertrokken we naar Ayatthuya samen met Sukhothai zijn dat de vroegere hoofdsteden van Thailand.
Beide plaatsen hebben vele tempels, dit komt dat iedere koning een tempel bouwde en dat waren er vele.
We hebben een chauffeur en een gids bij ons die ons vergezellen tot Chang Mai.

In Ayatthuya stond het zomerpaleis sinds de 17e eeuw. Toen het verplaatst werd naar Bangkok verloor het aan betekenis, maar door de scheepvaart werd het reizen aantrekkelijk . Het complex is een mix tussen Aziatische en Europese stijl. zie de foto's.
Daarna zijn we naar andere tempels gegaan o.a. een deel van de ruim 500 ru´nes, dus meer dan je kunt bezoeken of maar aankunt.
Het zomerpaleis staat op het werelderfgoed van de Unesco. Door de oorlogen met Birma is heel veel verbrand, om het te bekijken zijn we met ons busje er langs geweest.
Op de foto's is het goed te zien hoe alle beelden het hoofd en de ledematen missen.Een mooie tempel die we hebben bezocht is die met de grote zittende Boeddha. Het lijkt van goud maar is verguld met een klein laagje bladgoud .
Deze dagen hebben we veel culturele dingen gedaan ondanks de hitte 32 C en hoger hebben we dit toch met veel belangstelling gedaan.

Sukothai ligt weer veel hoger in Thailand dus we zaten vele uren in ons busje met onze gids en chauffeur.
Onze gids was een uitstekende verteller en nog leuk ook, dus als je soms denkt hoe weet Henk dat allemaal, nou het meeste van onze gids.
Voordat we in Sukothai waren zijn we eerst nog in Lopburi geweest, naar een vroegere hindoetempel Sarn Phra Karn.
Hier is de tempel omgeven door hoge bomen met vele apen erin en op straat of bij de tempel. De mensen brengen offers in de vorm van eten en drinken.
Het voedsel gaat naar de apen omdat de mensen geloven dat dit een goede manier is om je offer te besteden. Dus zie je de apen met eten en Yakultflesjes.
Daarna zijn we naar de Wat Phra Sri Mahatat geweest, een ru´ne met een groot complex erbij. ( een Wat is een tempel)
De volgende stop was Phitsanulok, daar is een van de mooiste Boeddha's van Thailand te zien in Wat Prha Si Ratana.
Onze gids heeft daar een offer gebracht zo konden wij zien hoe deze ceremonie gaat. Ook zag je mensen met een koker waar stokjes in zitten, die ze schudden zodat er een uitvalt, daar staat een nummer op dat je kunt vinden in een kast met het nummer op een papier, daarop staat een tekst, van te voren hebben ze een wens gedaan en kunnen ze op de tekst zien of het uitkomt.
Maar het is voor ons niet helemaal goed te begrijpen, wel zijn er gekke dingen die er gebeuren. De volgende dag heb ik namelijk ook een wens gedaan, daarbij moest ik een gewicht optillen met mijn pink, daarna moest ik weer de wens doen en het gewicht weer optillen, dat lukte niet en dat was een goed teken, want nu werd de wens vervuld, als ik hem kon optillen was het niet goed,maar ach dan deden sommigen weer een wens en dan kwam die misschien wel uit.

's Avonds hebben we lekker een ontspannende traditionele massage gehad, wel een harde massage met de knieŰn op je en hard trekken aan je vingers en tenen.

6 oktober vertrokken we naar Lampang, daarvoor hebben we op de fiets het ru´necomplex van oud Sukothai bekeken. Eerst de Wat Matathat, het vroegere politieke en religieuze centrum. Het complex is helemaal in de Khmerstijl gebouwd. In de vijver zijn prachtige lotusbloemen te zien.
We zagen nog het gedenkteken voor koning Rama Khamhaeng, een mooi bronzen beeld, in zijn hand heeft hij een boek omdat hij het Thaise schrift heeft ontwikkeld. Toen we er na toe liepen vroeg ik de gids wat die koning met een i pad deed.
Daarna richting Lampang, met 's middags eten onderweg, de Thai eet drie keer per dag rijst met groente en/of vlees, wij soms twee keer, 's middags en 's avonds en dan krijg je veel,eigenlijk te veel.
Aan de bomen hingen granaatappels, onze chauffeur plukte er twee voor ons. Ook nu hebben we weer tempels gezien in een andere stijl, Birmaans, het was de Wat Prathat Lampang met andere kleuren en een wit gebouw.
Maar goed we hebben wel veel geleerd, maar vinden het nu ook wel genoeg.Dus zijn we naar ons resort gereden met een prachtige tuin erbij en vijvers met fonteinen, in ons huisje hadden we een veranda, dus konden we 's avonds lekker buiten zitten.
Vanaf nu gaan we andere dingen doen.