Onze reis naar Zuid-Amerika.
Ingediend op zondag 8 maart 2015 om 10:23 uur door Henk Otter
27 februari
Chili

Santiago, Valparaiso en San Pedro Atacama

Santiago de hoofdstad van Chili is een stad met kunst, cultuur en historie.
We liepen elke dag naar de stad, best te doen. Ik denk twintig minuten lopen.
Er zijn grote winkelstraten, de pleinen en de musea bij elkaar. De grote banken staan in een blok bij elkaar, en het Museo de Arte Precolombino, met daar een eindje vanaf het paleis La Moneda waar president Allende woonde en wat door Pinochet is gebombardeerd. Het standbeeld van Allende staat aan de achterkant van het paleis op een Plaza samen met zijn voorgangers.

Het Museo de Arte Precolombino was erg indrukwekkend. Onvoorstelbaar wat volkeren als de Azteken, Maya's, Inca's en Mapuches al konden. Prachtig geverfde vazen, handgeweefde vormen en beelden. Hoog ontwikkelde cultuur daterend van 4000 voor Christus en 100 jaar na Christus.

Het openbaar vervoer in Santigo is met vele bussen en metro's heel goed georganiseerd. En natuurlijk overal taxi's.
Een heel mooi park in de stad is Cerro Santa Lucia, een beboste heuvel. Via trappen en terrasjes kom je boven op een platform waar je een prachtig uitzicht hebt over de stad. Jammer dat je voor de bergen zoveel smog ziet, de industrie en alle vervuilende oude bussen en auto's werkt niet in het voordeel van het milieu. De grote doorgangswegen zijn avenues die breed en groot zijn , door de aardbevingen in de loop der eeuwen zijn veel mooie gebouwen verloren gegaan en heeft de stad zijn infrastructuur dus ook aangepast.

Maandag was een dag om rustig aan te doen, maar dat lukte niet, we hadden geld nodig en gingen bij de banken langs die allemaal heel groot zijn en veel pinautomaten hebben. Alles bij de banken lijkt op ons oude systeem tien jaar geleden, mobiele telefoons zijn er lang niet zoveel, de openbare telefoon hangt overal nog en zelfs de mode loopt een jaar achter.
Terug naar onze jacht naar geld. We hebben vele banken geprobeerd, maar het lukte maar niet. Bij de BBVN een Franse bank had ik er genoeg van, ben de bank ingestapt en verteld dat het wel raar is om te pinnen bij een bank met logo's van Visa en maestro er geen geld komt, ik werd meteen geholpen door vriendelijke mensen die het direct serieus namen. Er bleek geen connectie te zijn, dus meteen naar Nederland gebeld ( 5 x) en wat bleek, de afspraken bij de ene afdeling van de bank werden niet overgenomen door de andere afdeling, nasleep van mijn gekopieerde kaart.
Het resultaat was dat ik na alle mislukte pogingen tweehonderd duizend peso's in mijn handen had.

Santiago is een mooie stad en om alles te zien heb je de tijd wel nodig.
Een prettige bijkomstigheid is dat de stad goedkoop is en je op de vele terrasjes niet wordt verrast door hoge rekeningen.
Dinsdag 3 maart, zijn we met de bus naar Valparaiso gereden, we kwamen door het wijngebied van Chili, genaamd Colchagua, bekende soorten die hier verbouwd worden zijn Cabernet, Merlot en Cameniere. Grote bodega's zijn hier die ook de Europese markt bedienen, Undruguar is er een van. Volgende week beginnen daar de wijnfeesten.
Ongeveer na twee uur rijden met de bus kwamen we in Valparaiso aan, vrij vertaald 'Paradijs in het dal'.
De stad is gebouwd op heuvels en de oude stad staat op het werelderfgoed van Unesco. Prachtig om het te zien, al die gekleurde houten woningen, sommige opgebouwd met triplex, met gondelliften kun je omhoog maar wij deden dat per voet.

Woensdagmiddag zijn we naar het museum la Bastiana geweest, dit is het huis waar de dichter Pablo Neruda heeft gewoond. Een prachtige plek, omdat het boven op een heuvel staat, zie je over de stad heen. Een merkwaardig huis met vijf verdiepingen, met mooie rondingen en fraaie kleuren. Binnen staat een grote verzameling van wat hij in zijn leven had verworven.

De heuvels zijn vrij stijl, dus dat is klimmen geblazen. De oude stad ligt vlak achter onze hostel, dat ontdekten wij toen we al via een omweg er een stuk naar toe waren gelopen. Het centrum is gezellig met veel terrassen en pleinen.
In de haven liggen een cruiseschip, containerschepen, oorlogsschepen en scheepjes voor toeristen. Twee dagen is wel wat kort maar we hebben het meeste daar wel gezien, behalve een wijnavond, want Chili heeft prachtige wijnen afkomstig uit deze streek.
In Valparaiso waait het altijd een beetje van zee, dat is wel lekker bij deze temperaturen. Behalve in het zuidelijk deel van ArgentiniŽ en Chili is het overal warm, het is er tenslotte zomer.

Ook hier grote hoeveelheden bussen vaak in groepen van vijf tegelijk, bussen waar ongeveer dertig mensen in kunnen. Daarnaast rijden er trolleybussen die lijken op de trolleys die vroeger in Groningen reden. En oude stadsbussen met veel diesel walmen.

Vrijdag weer met de bus terug naar Santiago en daarna een vlucht naar Calama. Daar de bus genomen naar San Pedro maar toen we in Calama de bus wilden nemen bleek alles vol geboekt te zitten, de enige bus die nog niet vol zat was om 22:15 uur.
Dus een tegenvaller: zes uur wachten hebben we doorgebracht door een hotel hier te regelen en de bus naar Bolivia te boeken.
Dus maar een terrasje gepakt en gepraat met een man en een vrouw op het terras.
Na twaalven kwamen we aan in San Pedro, en een vreemde snuiter heeft aangeboden ons naar hostel Turipiri te brengen.
We waren van plan direct de volgende dag de woestijn in te gaan, maar daar zagen we maar vanaf, 's morgens vroeg is de beste tijd om daar heen te gaan, 's middags is het daar veel te warm.
Dus maar boodschappen gedaan en de bus terug geregeld en een Tour geregeld voor de volgende morgen, om vier uur opstaan en dan om half vijf te vertrekken.

De volgende dag kwamen we dus erg laat aan, dat hadden we niet verwacht, in Calama moesten we zes uur wachten om de bus te nemen. Alles was volgeboekt. Dus hebben we de volgende morgen rustig aangedaan. 's middags een excursie geboekt naar de zoutwoestijn waar geisers op 4000 meter stoom en water uit de kraters spuiten. De ene krater doet 12 minuten over de activiteit en de andere is na 4 minuten al klaar. Over 3 kilometer staan de geisers. Prachtig gezicht, midden in de woestijn spuit water uit de grond. Sommige geven alleen maar stoom andere stoom en een beetje water en sommige spuiten het water een meter hoog. We waren om kwart voor 7 al bij de geisers even daarna kwam de zon op, je zag prachtige kleuren op het zout en de bergen. Het was er wel koud, tegen 7 uur 0C om 10 uur 20C en toen we weer terug gingen om kwart over 11 was het over de 30 C. Onderweg zagen we flamingo's en lama's.

Vier soorten lama's zijn hier, de wilde soorten zijn guanaco's en de vincufa's kleiner en met minder vacht maar ook schuwer. De alpaca's en de grote stevige lama die bij de mensen wonen zei de gids. En ik heb nog in de zoutwaterpoel gezwommen aan de ene kant was het 35C en aan de andere kant 20C. De grond vooraan was heet. Je hoeft geen zwemdiploma hebben, je blijft gewoon drijven. Nadat we terug waren hebben we in het dorp nog spullen gekocht voor de lange reis naar Bolivia.