Onze reis naar Zuid-Amerika.
Ingediend op zondag 22 maart 2015 om 15:09 uur door Elmar Otter
Bolivia.

Santa Cruz, Samaipata en La Paz.

Santa Cruz ligt op een hoogte van 300 meter. Op het vliegveld kwam ons de tropische warmte al tegemoet. Wel even wennen zeg. We hadden zo als gewoonlijk een hotel vlak bij het centrum. Drie blokken naar rechts en twee naar links en we zaten midden op het plein. Waar de bomen schaduw geven. Een mooi plein met er omheen oude gebouwen uit de Spaanse tijd. Wat opviel is dat de bussen op aardgas rijden. Veel schoner met minder stank en rook dan elders. Boven Santa Cruz wordt aardgas gewonnen dat voor binnenlands gebruik en voor export wordt gewonnen. In de vele kleine winkeltjes en op de grote markthallen kopen we dagelijks water en de dagelijkse benodigdheden. In cafés, restaurants en reisbureaus gebruiken ze nog carbonpapier voor het doordrukken van rekeningen. Door de hitte 33-34 C en een vochtige lucht zijn we niet buiten de stad geweest. Lekker in het park zitten lezen en de stad bekeken was wel relaxt.

Woensdag 18 maart zijn we naar Samaipata gereisd, een rit van 120 km maar de weg was slecht en er was veel vrachtverkeer, daarom duurde het ook dik drie uur voor we er waren. Het verkeer in Bolivia is risicovol, veel vrachtwagenchauffeurs drinken alcohol of zijn verslaafd aan coca. Veel autobezitters hebben geen rijbewijs of rijden in slechte staat verkerende auto's. Overal zie je plastic bloemen aan de kant waar verkeersdoden zijn gevallen veel in de bergen bij bochten. Samaipata is een dorp met maar 8000 inwoners er wonen veel Duitsers en Nederlanders. Ons hotel is van een Duitser, we spraken voor de verandering Duits. De omgeving is het hele jaar groen, gematigde temperaturen.

Donderdag zijn we met een gids op stap geweest naar een gebied dat op de scheiding ligt tussen het Amazonegebied en het Andesgebergte. Een schitterend gebied met een meertje met vele watervogels waar we ook de geelkop(...) zagen, familie van de condor. Grote bromeliabomen staan daar aan de kant net als de ficus benjamin. Palmbomen die overwoekerd waren door een andere boomsoort en we zagen mimosaplanten veel roze. We kwamen door een klein stukje regenwoud waar het heerlijk koel was en weinig licht. Hier zaten om de bomen lianen die op den duur de bomen smoren en daardoor dood gaat. Dan komt op die plek meer zonlicht en de kans voor jonge bomen om op te groeien. Halverwege kwamen we op een mooi uitzichtpunt waar je de bergen in het oerwoud zag liggen, daar wonen alleen dieren als de zwarte panter, vier soorten beren waarvan er een op de pandabeer lijkt en slangen, apen en kaaimannen.

's Middags zijn we naar El Fuerte gegaan. Hier hadden meerdere volkeren geleefd. Voor de Inca's waren er het de Caine people die hadden daar toen al een hoogstaande cultuur. In de liggende rots boven op een strategische berg hadden ze al figuren in gegraveerd. De Inca's hebben tot de Spanjaarden kwamen op de berg geleefd. Daar bouwden ze woningen, gebouwen voor hun koning , sjamaan en leger. De grote rots boven op de berg werd een sculptuur met daarin figuren als de panter en slang. Kernmerken van afwatering voor bijvoorbeeld reinigen voor rituelen. In het midden is een astrologische kalender. Aan de zijkanten werden de belangrijke doden begraven, je zag steeds een patroon van vier graven dan vijf kleinere graven dat zich steeds herhaalde, er boven zie je dan weer negen graven. De gids vertelde dat een Duitser, een zekere Ger waarvan ik de achternaam vergeten ben, in de hippietijd een boek had geschreven over buitenaardse wezens die op de rots een landingsbaan en opstijgbaan hadden. Velen geloofden dit en hierdoor zijn er mensen komen wonen.

Toen de Spanjaarden hier de baas werden zijn de leiders van de Inca's vermoord en is waarschijnlijk het volk uiteen gevallen. Overigens waren de Inca's niet zachtzinnig en werden zelfs de mooie vrouwen geofferd. De gids zei dat het een hard volk was, niet geliefd door de mensen in de lagere delen van het land. Ook de Peruanen zijn volgens hem hard misschien is de reden hiervan dat zowel de Inca's als de Peruanen hoog in de bergen leven.

Terug in ons hotel heb ik 's avonds met vier Duitsers uit de plaats vaderdag gevierd met whiskey en veel verhalen van hen gehoord waarom ze hier nu wonen. De volgende morgen moesten we vroeg op reis en heb ik het gezelschap vroegtijdig gedag gezegd. Dat was maar goed ook, ze hadden die avond twee flessen opgedronken waarvan ik maar een klein beetje van heb gehad.

Vrijdag kwamen we in La Paz aan, ons hotel staat 150 meter van het grote plein San Francisco vandaan midden in het centrum. Er is een groot restaurant bij het hotel dus makkelijk. Hoeven we ook niet naar een restaurant te zoeken. 's Avonds zijn we naar het plein gegaan om te kijken en te luisteren naar de mensen en de muziek, heerlijk swingende muziek, stond natuurlijk vooraan en keek over de mensen heen.

Zaterdag het centrum bekeken, dat viel een beetje tegen. La Paz is vergeleken met Sucre niet een stad om lang te blijven, het museum dat ons leuk leek was ook al dicht. Zondag gingen we naar een groot plein met oude gebouwen en paleizen. Ver zijn we niet gekomen. We werden aangesproken door een man die zich identificeerde als toeristenpolitie, die lopen hier overal rond. Deze man bleek achteraf een nepagent te zijn. We moesten mee naar het bureau voor controle. Onderweg met de taxi wilde hij van alles weten en vertelde over valse creditkaarten en vals geld, drugs enz. We moesten onze paspoorten laten zien en vroeg onze zakken leeg te halen, ik protesteerde daar tegen, maar de vrouw die bij ons zat zei doe het nu maar anders krijg je problemen. Hij deed alles terug in Doetie haar tasje en liet ons gaan, ik ontdekte even later dat hij ons even had afgeleid en de iphone uit het tasje had gehaald en wat geld. Maar daar hebben we ook nooit veel van bij ons. We zijn onmiddellijk naar het politiebureau gegaan en hebben foto's bekeken van criminelen,twee van de vier daders hebben we herkend. Om één uur ging de politie eten en om drie uur gingen ze verder, zo werkt het in heel Zuid Amerika, om half vier waren we terug en de agent die alles zou afhandelen zat op Facebook, na een kwartier had hij weer zin om ons te helpen. Om half zes stonden we buiten, vlak voordat alles klaar was vroeg hij of ik ook op FB zit. En vroeg mij vriendelijk mijn site te laten zien,en je gelooft het niet hij wou vriend worden. In Zuid-Amerika zijn er heel veel agenten. Bij een demonstratie in welk land dan ook zijn er net zoveel agenten als demonstranten. Overal politie die met een mobieltje spelen, heb niet de indruk dat ze veel doen, de zondag op het bureau heb ik tientallen agenten gezien die helemaal niets deden. Terug naar het hotel bleek er een grote militaire parade te zijn. Het leek wel of Hitler zijn troepen er waren. Wat een toestand. En natuurlijk ons hotel was met een grote omweg te bereiken.'s Avonds hebben we in een restaurant gegeten dat allemaal Hollandse gerechten op het menu had staan en stroopwafels verkocht, gek zo midden in deze stad we hebben heerlijk gegeten maar wel een Zuid -Amerikaans menu besteld. Overigens de iphone was binnen een uur geblokkeerd en gewist, door Elmar.
Reacties op Bolivia: Santa Cruz, Samaipata en La Paz

Sorteervolgorde:Datum > Auteur < Titel <
Waren de goden kosmonauten! Een boek vol flauwe kul van Erich von Daniken. Was indertijd erg populair. Ook veel Nederlanders geloofden in die apekool!!