Reis naar Afrika
Ingediend op woensdag 16 maart 2011 om 15:44 uur door Henk Otter
Donderdag 24 februari zijn we om 6:00 uur vertrokken en om half zeven bij de grens van Zimbabwe en Zambia, waar we weer allerlei formulieren moesten invullen.

Daarna vertrokken we naar Kafue, een dag reizen ,onderweg zagen we veel school gaande kinderen velen zwaaiden naar ons en ze hadden allemaal een uniform aan,blauwe broekjes of rokjes met lichtblauwe bloesje .Het eerste deel ging voorspoedig met een mooie weg,naar Afrikaanse normen dan. We hebben gegeten bij het Mazabuka motel onder de bomen want het is elke dag warm boven de 30 graden.

Daarna hebben we inkopen gedaan en geld gewisseld, 1 euro is 5000 kwacha, dus je begrijpt wel nu zijn we miljonair. Ook een heel gedoe om op een bank geld te wisselen ,paspoort en veel computergedoe kregen we het geld en nu inkopen doen om snel verder te gaan naar Kafue ,we reden nog maar net of de weg was kompleet veranderd in een kuilenfestijn golvend landschap waar je maar 50 km per uur verder kwam.

Een prachtige natuur het lijkt de Dordogne wel. Tegen vijf uur kwamen we aan op de camping met een gezellige bar,
een zwembad en apen in de bomen. Gwabi Lodge genaamd.Vooral het zwembad viel goed na deze lange reis.

ʻs Avonds lekker rustig aan gedaan, zodat we de volgende morgen vroeg konden vertrekken met onze kanotocht over de Zambezi. De eerste dag hebben we 33 kilometer gevaren met veel nijlpaarden in het water waar we voorzichtig om heen moesten, af en toe best spannend. Verder zagen we olifanten, een Afrikaanse havik en een arend. Het was een lange tocht over een hele brede rivier met eilanden in het midden. Op een van die eilanden hebben we ʻs nachts overnacht op een stuk zandstrand, zodat we geen last kregen van de nijlpaarden die ʻs nachts gaan gras eten,dus niet ge´nteresseerd waren in mensen op een stuk zand strand.Achter de bosjes was een zelfgemaakte WC ,een bril op
een krukje zonder zitting ,met daarbij een peddel ,als de peddel weg was is de WC bezet.

Wel hoorden we ze de hele nacht loeien. De volgende dag was anders dan we dachten. ʻs Nachts kregen we een onweersbui over ons heen en het regende tot negen uur in de morgen, dus zijn we later vertrokken onder wisselde bewolking maar nog altijd warm,direct moesten we al laveren tussen nijlpaarden
door, die ons als ongewenste gasten zagen,daarna zagen we verschillende krokodillen,groene, grijze en een hele grote loerende krokodil.Daarna kregen we de schrik van ons leven. Plotseling om een bocht in de rivier vaarden we vlak bij een nijlpaard langs, het beest was net in het water en schrok van ons en wij van haar. Met een noodgang maakten we rechtsomkeer, want als ze je aanvallen ben je er geweest.

Gelukkig was het nijlpaard ook geschrokken en had ze een jong op de wal waar ze snel heen ging. Een goede moeder dus.
Verder zagen we apen, reigers en reigerachtige vogels.
Tegen vier uur hebben we een zandgrond uitgezocht voor overnachting en natuurlijk een poos relaxen.

Vandaag is het zondag en zijn we met een motorboot, met achter ons de kano's, gesleept terug gevaren naar zo terug de camping. Toen iemand vroeg hoe laat het was werd er geantwoord het is biertime.(10 uur ) . Nu zitten we onder de bomen uit te rusten en we gaan zo naar de bar gaan voor een koel drankje.