Spanje en Portugal 2017
Ingediend op dinsdag 13 juni 2017 om 21:53 uur door Henk Otter

Maandag 22 mei kwamen we dan eindelijk aan in Portugal, eigenlijk waren we van plan om naar Sevilla te gaan, het is echter 36 C en dat blijft het de komende dagen ook.
Voor ons is dat geen optie om naar een stad te gaan, dus hebben we gekozen voor een camping in de natuur.
De reis was niet lang en we kregen een prachtige plek in de schaduw, het is een boerencamping met kippen om de tent, allemaal terrassen met grote kampeerplaatsen.
Voor bij de receptie staat een grote tafel waar je kunt internetten, meteen een sociale plaats om gezellig te praten over je ervaring in de vakantie met een glaasje drinken en je kunt er drie keer in de week gezamenlijk eten.
Een mooie omgeving met veel fiets- en wandelpaden.
Tegen de avond kwamen wij er achter dat de tijd in Portugal een uur vroeger is dan bij ons net als in Engeland. Op de iPad was het nu half zeven en mijn horloge gaf half acht aan, vreemd hoe zit dat, en ja,toen ging het lampje branden.
Het is behoorlijk warm en dus besloten wij dinsdag al om 9 uur een route te gaan lopen, we kozen een route van drie uur want na twaalf uur zou het 35 C kunnen worden.
De route was niet moeilijk, we liep soms over de erven van boerderijen die hier allemaal wit zijn met onderaan een blauwe rand, en langwerpig, een typische bouw voor dit deel van Portugal, Alenteja boerderijen. Een van de boerderijen heet Benfica.
Ook zagen we nog middeleeuwse graven, uitgehouwen uit rotsen daterend uit de 10e tot 13e eeuw.
Tegen twaalf uur waren we terug, nog net niet uitgedroogd. Foei, wat was het warm zeg.
Na de middag gingen we naar Alandroal om te winkelen, nou ja, er was een klein supermarktje waar we moesten improviseren om goederen voor een goede maaltijd bij elkaar te vinden. Pinnen moest weer in een andere plaats, Vila Vicosa ,daar hebben we nog lekker op een terras gezeten.
Woensdag zijn we naar Terena geweest waar een kasteel ru´ne staat, de muren zijn nog intact dus het lijkt heel wat, maar van binnen staat niets meer, dus alleen maar muren wel een prachtig uitzicht als je er boven op stond, kijk maar naar de foto's. Vlak daarbij staat een heel apart kerkje typische bouwstijl, het heet Nossa Senhorei da Boa Nova. Zo iets als goed nieuws.
En 's avonds zijn we lekker uit eten geweest een maaltijd samen gesteld door Enrica die samen met Ernst de camping runt.
Het was lekker en gezellig, we zaten daar met 14 mensen aan een lange tafel te eten, Nederlanders en twee Engelsen. Drie gangen menu met erna likeur.
Ook donderdag was het weer heel warm boven de 35 C in deze streken is het zomers nog veel warmer vooral als de wind uit het oosten komt, dan is het een bakoven.
Het nadeel is dat je weinig doet, gelukkig is er een zwembadje op de camping, dus af en toe een duik om af te koelen. We zijn 's morgens wel naar Vila Vicosa geweest om daar een kasteel te bezoeken en een archeologisch museum daar was het koel, en ook interessant, veel vazen, schalen, kannen enz. Vanaf 3000 v C tot de 19e eeuw. Daarna hebben we het paleis van de vroegere koninklijke familie bekeken.
Om koel te blijven zijn we ook nog naar een supermarkt geweest, boodschappen doen hoort ook bij de vakantie.
Op de camping hebben we vaak gezelschap van kippen echte gezelschap dieren.
We zouden hier nog veel langer kunnen blijven, de natuur is mooi en de camping gezellig.