Spanje en Portugal 2017
Ingediend op dinsdag 30 mei 2017 om 15:23 uur door Henk Otter
Vrijdag 26 mei zijn we naar de Algarve gegaan, hier is het minder heet, ook weer eens lekker.
We zitten ongeveer 35 km van de kust, in een mooi wandelgebied, de heuvels zijn hier hoger en steiler. Ook hier weer Nederlandse eigenaren van de camping, er zijn veel Nederlandse camping eigenaren in Portugal, vaak op de mooiste plekken.

Vanmorgen zijn we eerst op het politiebureau geweest, Doetie mist 80 en ik mijn sporthorloge.
Nergens te vinden dus maar aangifte gedaan anders kun je het later niet claimen bij de verzekering, het heeft een dik uur geduurd voordat de agenten het document eindelijk uitschreven. Ontzetten veel papierwerk moeten ze doorwerken om eindelijk alles te hebben beschreven.

Maar goed, de reis ging voorspoedig en we hebben de tijd.
Zaterdag zijn we gaan wandelen, we kregen een beschrijving mee die bijna helemaal klopte zonder aanwijzing onderweg.
We liepen de Adelnalroute, de steigingen waren wat moeilijker, we moesten onderweg een keer stoppen om op adem te komen, verder een prachtige route met veel vergezichten.
Zaterdag zijn we weer een wandeling gaan maken, een bergroute naar Sao Marco en terug via een korte route. Een mooie route vooral het tweede gedeelte naar het dorp, daar zie je het dorp onder je liggen en kwamen we langs een rune van een molen.

Bij de afdaling zagen we donkere wolken aankomen en ik had een beetje hoofdpijn, vaak duidt dat op onweer. Dus ik dacht slim te zijn en een stuk af te snijden zodat we niet het hele dorp door hoefden. Maar dat kwam niet uit, en dus maar vragen hoe we weer bij de camping kwamen.
Tja, Portugees is niet onze taal dus ik begreep het niet helemaal, en verderop weer proberen.

Daar zag ik een jongen met zijn mobieltje te spelen, ik dacht verrek ik heb toch navigatie op mijn mobiel.
Stom dat ik daar niet eerder aan had gedacht, maar toen bleek het nog 4 kilometer te zijn, we kwamen droog aan, geonweerd heeft het trouwens niet. Wel een mooie wandeling met natuurlijk kurkeiken, net als gisteren, je ziet ze overal, de schors eraf gehaald om die te gebruiken voor het maken van kurken, je ziet dus een boom meten zonder kurk, het bovenste stuk op de takken laten ze zitten.
In dit gebied zie je veel ooievaars op de nesten, vaak hebben ze al kuikens die samen met de moeder wachten op eten dat de vader meebrengt in zijn snavel.

Maandag 29 mei zijn we naar Albufeira geweest aan het strand bij de oceaan. Erg toeristisch natuurlijk maar ja, even naar het strand is wel leuk! Veel nieuwbouw bij het strand, voor 1960 was er bijna niets hier, wat vissers met hun visvangst maar verder weinig. Maar nu is het een drukke toeristische plek, veel Engelsen zijn hier en in de winter veel overwinteraars, dus toerisme is nu waar van ze leven. Trouwens door alle onrust in de wereld is de vakantieganger uit West Europa massaal naar Spanje en Portugal getrokken, 10% meer bezoekers t.o.v vorig jaar.
Op het strand liggen veel grote schelpen, ik heb er een aantal verzameld, Elly is er altijd erg blij mee. Wel een mooi strand overigens.

Later nog wat boodschappen daar gedaan en mevrouw Tom Tom vrij gegeven want zij wil ons steeds naar de tolweg sturen, is helemaal niet nodig de wegen zijn goed en er is weinig verkeer in dit dun bevolkt land.