Spanje en Portugal 2017
Ingediend op woensdag 21 juni 2017 om 15:16 uur door Henk Otter
Het is al 1 juni en we zijn nu pas in de Algarve, 35 km boven Albufeira op een boerencamping.
Wij staan op een prachtige plaats onder de bomen, en kijken over een dal naar het plaatsje

Wij zijn hier na toe gaan natuurlijk om de Algarve te zien, maar het is ook minder warm dan in het Oosten bij de grens.
De donderdag hebben we rustig aangedaan, het opzetten van de tent was al een warme klus.

Vrijdag zijn we eerst naar Castelo de Vide geweest naar het kasteel waar de plaats naar is genoemd. In dit deel van Portugal zijn er heel veel kastelen allemaal boven op een heuvel, zodat ze overzicht hadden over de omgeving.
Het was dus een flinke klim naar boven, maar dan heb je ook een prachtig uitzicht over de omgeving. Het kasteel is in 1310 gebouwd in opdracht van koning Denis hier onderhandelde hij over zijn huwelijk met Isabel van Aragon. Een heel beroemde familie. Maar in dit kasteel is ook een martelkamer niet zo romantisch dus als het eerste. Op het plein in het centrum van het dorp staat de barokke Santa Mariakerk.
Verder staat er een 18e eeuwse stadhuis, en enkele herenhuizen.

' s middags was het behoorlijk warm en heb ik lekker gezwommen om op te frissen.
Ik had gevraagd of er ook brood op de camping te koop was, het meisje zei, mijn moeder bakt brood, ook voor de gasten ja zei ze, zuurdesumbrood met heel veel ingrediŽnten.
Dus kwam ze later vragen willen jullie ook zo'n brood kopen, ja natuurlijk willen we dat wel.

Het was een klein zwaar brood, met veel van de zelfde ingrediŽnten als ik gebruik maar veel minder gerezen, wel lekker hoor.

De camping baas heet Dolf Jansen maar die van hier is een stuk rustiger dan onze cabaretier en hardloper.
De hele vakantie krijgen we complimenten over onze tent nu weer van Dolf, in het begin was het een hele klus om deze tent op te zetten nu wordt het weer routine en gaat het weer beter, af en toe ben ik niet tevreden over hoe strak de tent staat, maar ook hier krijgen we meer inzicht in.
Vrijdagmorgen om zes uur werd ik gewekt door een dier die zich druk maakte voor onze tent toen ik ging kijken was hij/ denk zij verdwenen.

Later vertelde ik dat aan Gerard die Dolf assisteert, hij zei dat is een vos, vlak bij onze tent is een vossenhol zei hij en de moeder is de jongen aan het leren te jagen. Dus mevrouw had bij ons een plastic zak met afval meegenomen, nu maar Ďs avonds de afval onder een emmer zetten.

Vrijdag is er markt, maar komen de mensen uit de omgeving ook om naar het postkantoor, gemeentehuis of bank te gaan om geld te halen of formulieren in te vullen, want in Portugal gaan nog heel veel zaken via formulieren. Maar het is ook een sociaal geburen mensen wonen ver van elkaar en komen op zoín dag samen. En onvermijdelijk veel oude mannen op een bankje keuvelen over hun belevenissen en roken een sigaret.
Wij zaten tijdens het koffie drinken dit schouwspel te bekijken, koffie is hier Ä 0.80
Toen we terug waren op de camping is Doetie gaan wassen en ik ben gaan zwemmen om af te koelen, het is warm.

Zaterdag hebben we een route gelopen deze was 13 km een mooie route al vrij snel kwamen we een hunebed tegen, lijkt meer op menhirs met een stenen dak, tja Astrix en Obelix zijn hier vast geweest, het kasteel is een Romeins kasteel, dusÖ.

Verderop moesten we een beekje oversteken, gelukkig lagen er stapstenen waar we op konden staan, wel glad die stenen dus oppassen, af en toe elkaars hand vastpakken en zo kom je aan de andere kant. Toen een stuk omhoog door een eikenkurk boompark daar stonden ook grote mooi stenen om even uit te rusten en wat te eten en te drinken. Hier stonden bomen waar je figuren of dieren in afgebeeld zag kijk op de fotoís Daarna een steeds smaller pad omhoog naar een nieuwe oversteek door het water, deze was moeilijker maar met een beetje geluk hielden we onze voeten droog. Ondertussen waren we al een paar keer over of onder het spoor door gekomen. Het laatste deel van de route ging langs de GR 41en lang een asfaltweg.